fbpx

BAZA WIEDZY

Vital-Zone24

Wraz z wiekiem zwiększa się zapotrzebowanie na białko

Niestety wiele osób mylnie ocenia konieczność spożycia białka, często uważając je za składnik drugorzędny. Duża część społeczeństwa patrzy na białko tylko przez pryzmat budowania mięśni. A przecież ono jest nie tylko budulcem każdej komórki w naszym ciele, ale też wpływa na tysiące istotnych funkcji organizmu, w tym odpornościowych i regeneracyjnych


Raporty ekspertów WHO/FAO/UNU, na podstawie których także opracowane były normy żywienia dla
populacji ludności polskiej w 2017r. wskazują, że osoby powyżej 65 roku życia powinny pokrywać 15-20%
zapotrzebowania energetycznego właśnie z białka. Dla porównania: wartość minimalna dla młodzieży i osób
dorosłych rozpoczyna się już od 10% ogólnego zapotrzebowania.


Zwiększone zapotrzebowanie dla osób w podeszłym wieku wynika z obserwacji kilku poniższych faktów ⬇


ZACHOROWALNOŚĆ

Osoby starsze dużo częściej cierpią na choroby przewlekłe, a każda infekcja i zaostrzony stan zapalny wiąże się
z ryzykiem katabolizmu białek, a także wzmożonego zapotrzebowania na ten budulec. W konsekwencji wymaga
to wyższej podaży białka właśnie z diety.


MASA CIAŁA I SPRAWNOŚĆ 

U wielu starszych osób obserwuje się stopniowy spadek masy ciała i schorzeń związanych z utratą masy
mięśniowej. Szacuje się, że u 60% osób powyżej 80 roku życia występuje sarkopenia (zanik i upośledzenie
funkcji mięśni szkieletowych). Za przyczynę naukowcy wskazują bierny tryb życia i brak pokrycia
zapotrzebowania na białko.


WYDATEK ENERGETYCZNY 

Najbardziej mylący czynnik, ponieważ wraz z wiekiem zapotrzebowanie na ogólną energię wyraźnie spada.
Jednak idąc tym tropem, wartość białka utrzymywanego na poziomie 10-15% całkowitego zapotrzebowania
będzie zbyt niska przeliczając ją na liczby bezwzględne – w stosunku bieżącego, niższego zapotrzebowania. W
związku z tym ustanowiono wyższy próg procentowy (15-20%), aby podaż białka zapewniła prawidłowe funkcje i
procesy komórkowe.

Wartość rekomendowana dla osób pow. 65 roku życia została uśredniona do poziomu 18% ZE, co odpowiada spożyciu 1.2g na kg masy ciała / na dobę. Dla przykładu osoba z zapotrzebowaniem 1300 kcal powinna dostarczać MINIMUM 58.5g białka na dobę.


Niestety wiele osób bagatelizuje jakość oraz ilość podaży białka, a model diety opiera się o tłuszcze nasycone,
węglowodany skrobiowe, produkty przetworzone i cukier. Stąd też bierze się spadek masy mięśniowej,
pogorszenie sprawności i zachorowalność na mnóstwo chorób cywilizacyjnych oraz nowotworów 


‼ NIE ZAPOMINAJ O BIAŁKU ‼


Kuźnia Łódź Jak być na diecie w świeta

Z jednej strony nikt z nas nie chce odmówić sobie Świątecznych potraw, z drugiej jednak nie chcemy w trakcie tych 3 dni zaprzepaścić wszystkiego, co osiągnęliśmy do tej pory. W tej sytuacji zachęcamy do umiaru i zdrowego podejścia. Dajcie sobie trochę luzu. Święta to magiczny czas, który ma miejsce tylko raz w Roku, a pamiętaj […]

Gi (kimono) do BJJ to wyjątkowy strój wyjściowy, zbroja o którą należy dbać aby posłużyła jak najdłużej! Obecnie na rynku są dostępne kimona o różnych parametrach i gramaturach, dlatego zawsze warto zapoznać się z instrukcją „obsługi” która znajduje się na metce.