BAZA WIEDZY

Marek Tkaczyk

Marek Tkaczyk- czy suszone owoce są zdrowe Kuźnia Łódź

CZY SUSZONE OWOCE SĄ ZDROWE?

Czym różnią się suszone owoce od świeżych owoców? Kaloriami? Zawartością witamin? Zawartością błonnika? Niczym z powyższych!

Często możemy spotkać się z twierdzeniem że suszone owoce nie powinny znajdować się w dietach odchudzających.
Skąd to twierdzenie się wzięło?
Czy to prawda że powinniśmy omijać suszone owoce podczas procesu redukcji tkanki tłuszczowej?

Czym różnią się suszone owoce od świeżych owoców?
Kaloriami? Zawartością witamin? Zawartością błonnika?
Niczym z powyższych!
Jedna suszona śliwka ma dokładnie tylko samo kalorii, tyle samo błonnika i prawie taką samą zawartość witamin i minerałów co ta sama świeża śliwka. W takim razie czym się różnią?

Po pierwsze:
‼️ ZAWARTOŚĆ WODY ‼️

Suszone owoce pomimo tego że są zdrowe mogą być zgubne szczególnie podczas diety redukcyjnej. W świeżych owocach przeważającym składnikiem ich składu jest woda. To ona nadaje im objętość, dzięki czemu jedząc świeże owoce czujemy większe nasycenie po ich spożyciu.

Dla przykładu:
100g winogron = 67 kcal
100g rodzynek = 300 kcal

Pomimo tego że wartość odżywcza jednego winogrona jest taka sama co jednej rodzinki to tych drugich możemy zjeść znacznie więcej zanim poczujemy sytość.

Po drugie:
‼️ INDEKS GLIKEMICZNY ‼️

Ten punkt jest szczególnie ważny dla osób zmagających się z insulioopornością i cukrzycą. Pomimo tego że kaloryczność owoców suszonych i świeżych jest taka sama to reakcje zachodzące w naszym organizmie różnią się w zależności czy spożywamy owoc świeży czy suszony.
W owocach świeżych dominującym cukrem zazwyczaj jest fruktoza która jest bardzo dobrze tolerowana przez nasz organizm jeżeli chodzi o wydzielanie insuliny. Fruktoza ma niski indeks glikemiczny dzięki czemu nie powoduje wysokich skoków cukru w naszym krwioobiegu.

Jak pewnie wiecie, im wyższe skoki cukru we krwi tym jest to dla nas mniej korzystne. Pomijając fakt złego samopoczucia i spadków energii, wysoki poziom cukru mocno obciąża naszą trzustkę wymuszając spore ilości insuliny która ma za zadanie cały ten cukier z naszego krwioobiegu zabrać i ulokować gdzie indziej – najczęściej w tkance tłuszczowej.

Dlaczego o tym mówię? Ponieważ owoce suszone zazwyczaj mają wysoki indeks glikemiczny który owe skoki cukru może wywoływać jeżeli spożyjemy ich za dużo.

W suszonych owocach fruktoza (niski IG) ulega przekształceniu w glukozę (wysoki IG). Pomimo tego że kalorie owoców świeżych i suszonych są takie same to stosunek wyrzutu cukru we krwi jest stosunkowo większy po spożyciu owoców suszonych.
Efekt? Im wyższy poziom cukru we krwi tym słabszy proces redukcji tkanki tłuszczowej.

PODSUMOWANIE:

✅ Owoce suszone są zdrowe. Zawierają dużo wartości odżywczych, pektyn, antyoksydantów i błonnika. Mogą być świetnym dodatkiem do potreningowych posiłków w celu regeneracji glikogenu mięśniowego.

✅ Osoby odchudzające się lub zmagające się z insulinoopornością czy cukrzycą powinny kontrolować ich porcje – spożyte w zbyt dużej ilości mogą okazać się niekorzystne dla zdrowia naszej gospodarki węglowodanowej.

✅ Jeżeli chcesz uwzględnić suszone owoce w swojej diecie warto zaplanować ile kalorii chcemy z ich spożyć, tak, aby nasza dieta była zrównoważona i odpowiednio zbilansowana, przynosząca nam korzyści, a nie rozczarowania!

Jedz zdrowo – ŻYJ ZDROWO! 👊🏼😎


Wracamy do tematu cukru. Tym razem przyjrzymy się mu w aspekcie odchudzania. Czy można spożywać cukier podczas stosowania diet odchudzających? Czy może on mieć jakiś dobroczynny wpływ? 🤔

Jak myślicie o czym będzie ten artykuł? Czy któryś z tych produktów będzie dobry, a któryś zły? 🤔 Zaraz się tego dowiecie!