fbpx

BAZA WIEDZY

Marek Tkaczyk

Czy warto jeść orzechy? Kuźnia Łódź

CZY WARTO JEŚĆ ORZECHY?

Ludzie podczas procesu odchudzania eliminują najbardziej kaloryczne produkty spożywcze. Czy jest to dobre rozwiązanie? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu na przykładzie orzechów

Często zdarza mi się usłyszeć: “Nie jem orzechów bo mają dużo kalorii.”

Ludzie podczas procesu odchudzania eliminują najbardziej kaloryczne produkty spożywcze. Czy jest to dobre rozwiązanie? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu na przykładzie orzechów

✅ ORZECHY SĄ KALORYCZNE – FAKT ✅

W 100g orzechów mamy około 500-600 kalorii (zależy od rodzaju orzechów). Owszem, jest to spora wartość energetyczna. Dla przykładu jest to wartość odpowiadająca prawie 1 kilogramowi ziemniaków (z których ludzie też często rezygnują podczas odchudzania).

❌ JEDZĄC ORZECHY BĘDZIEMY TYĆ – MIT ❌

Tak naprawdę, abyśmy nabierali tkanki tłuszczowej musielibyśmy spowodować dodatni bilans CICO (calories in, calories out), czyli musielibyśmy spożywać więcej kalorii niż spala nasz organizm. Pomimo tego że orzechy tych kalorii zawierają sporo to wliczenie odpowiedniej ilości kalorii z orzechów w swój dzienny bilans kalorii nie spowoduje że jedząc orzechy będziemy tyć, ale może jeszcze proces odchudzania usprawniać. Wszystko zależy od tego ile kalorii w sumie danego dnia spożyjemy.

✅ ORZECHY SĄ TŁUSTE – FAKT ✅

Orzechy w swoim składzie w 2/3 to tłuszcz, a konkretniej Kwasy Tłuszczowe Nienasycone. Co to dla nas oznacza? Że są to zdrowe tłuszcze które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ogranizmu. Dzięki NNKT nasz metabolizm może funkcjonować na wysokich obrotach i efektywnie spalać nadmiar tkanki tłuszczowej. Co ważne kwasy tłuszczowe są niezbędne do wytwarzania niektórych hormonów w naszym organizmie – szczególnie u kobiet!

❌ SPOŻYWAJĄC TŁUSZCZ TYJEMY – MIT ❌

Kolejny z dosyć popularnych mitów “chcesz schudnąć, jedz mniej tłuszczu.” Tak naprawdę za proces “tycia” czyli magazynowania tkanki tłuszczowej odpowiada hormon INSULINY. Ma on za zadanie zebrać krążący cukier w naszym krwioobiegu i gdzieś go ulokować. Jeżeli w naszym krwioobiegu krąży zbyt duża ilość cukru którego nie wykorzystamy jako energii do wykonania jakiejkolwiek aktywności fizycznej, jego nadmiar zostanie przetransportowany i ulokowany w komórkach tłuszczowych. Słowem kluczowym jest tutaj słowo CUKIER, a nie TŁUSZCZ. Tak naprawdę spożywanie węglowodanów, czy to prostych czy złożonych, powoduje wzrost poziomu insuliny, a nie spożyte kwasy tłuszczowe. Oczywiście spożywając nadmiar kalorii w postaci tłuszczu również będziemy gromadzić zbędną tkankę tłuszczową, ale jest to dużo bardziej skomplikowany proces. Tak więc głównym prowodyrem tycia są węglowodany.

✅ ORZECHY SĄ ZDROWE – FAKT ✅

Pomimo tego że orzechy zawierają sporo kalorii, są to kalorie ze zdrowych kwasów tłuszczowych, białek i węglowodanów. Tych ostatnich jest w orzechach naprawdę mało (najwięcej węglowodanów znajdziemy w orzechach nerkowca). Spożywając orzechy dostarczamy nie tylko tłuszczy, białek i węglowodanów, ale też masę witamin i minerałów które są niezbędne dla naszego życia i zdrowia. Dodatkowo w orzechach również znajdziemy drogocenny błonnik.

❇️ JAKIE ORZECHY WARTO JEŚĆ? – WSZYSTKIE! ❇️

Nasza dieta powinna być urozmaicona. Jeżeli chodzi o orzechy to tak naprawdę każdy rodzaj orzechów pomimo zbliżonego składu kalorycznego niesie ze sobą inne wartości odżywcze w postaci mikro i makroelementów. Urozmaicając naszą dietę w różne rodzaje orzechów tworzymy prawdziwą bombę witaminowo – mineralną co jak najbardziej sprzyja naszemu zdrowiu, szczególnie w procesie odchudzania.
Warto zatem nie ograniczać się do jednego lub dwóch rodzajów orzechów, tylko starać się spożywać wszystkie ich odmiany.

Warto też wspomnieć o tym że orzechy dziś są naprawdę świetnym SUPERFOODEM❗️ Dlaczego? Orzechy nie przechodzą procesu przetworzenia, więc są to produkty naturalne. Raczej do ich produkcji nie wykorzystuje się pestycydów, ani konserwantów mających nadać im dłuższy żywot, ponieważ się nie psują tak szybko jak warzywa czy owoce.

Dodatkową ich zaletą jest łatwość ich spożywania co w dzisiejszych czasach ma kluczowe znaczenie dla wielu ludzi. Garść orzechów świetnie sprawdzi się na przekąskę w pracy, w samochodzie czy u osób permanentnie zabieganych.
Będzie to zarówno SZYBKA jak i ZDROWA przekąska dostarczająca wszystkich trzech makroskładników oraz sporą gamę witamin i minerałów.

Chcesz być zdrowy? Jedz orzechy! 💪🏼😃

JEDZ ZDROWO – ŻYJ ZDROWO! 👊🏼😎


Rola Warzyw i Owoców w diecie - Marek Tkaczyk - Kuźnia Łódź

Zapewne każdy z Was słyszał twierdzenie że warzywa i owoce są zdrowe i powinniśmy je spożywać. Ale co takiego zawierają w sobie warzywa i owoce? Dlaczego powinniśmy je regularnie spożywać?  Czy, aby być zdrowym wystarczy po prostu włączyć do diety warzywa i owoce? Dziś przyjrzymy się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Kuźnia Łódź - Marek Tkaczyk - Dlaczego fast foody są niezdrowe?

oody są nie zdrowe wie chyba każdy, ale czy każdy zna powody co czyni tą grupę żywnością niezdrową? Nie? W takim razie dziś o tym będziecie mogli przeczytać w tym artykule! 😀