BAZA WIEDZY

Marek Tkaczyk

Dlaczego słodycze są niezdrowe - Marek Tkaczyk - Zdrowie vs Dieta - Dietetyk Łódź - Kuźnia Łódź

‼️ DLACZEGO SŁODYCZE SĄ NIEZDROWE ⁉️

Dlaczego jemy tyle słodyczy❓ Co w sobie zawierają słodycze, a czego nie zawierają❓ Czy w zdrowej i zbilansowanej diecie jest miejsce na słodycze❓

Słodycze – zdecydowanie jedne ze smaczniejszych produktów spożywczych, a dla niektórych najsmaczniejsze! Według najnowszych badań, niemal 41% Polaków konsumuje słodycze kilka razy w tygodniu, a prawie co czwarta osoba (23%) wręcz nie wyobraża sobie dnia bez „czegoś słodkiego”. W tej grupie przewagę mają osoby w wieku 25-34 lat i stanowią największy odsetek badanych (27%), którzy każdego dnia sięgają po słodką przekąskę.

Dlaczego jemy tyle słodyczy❓
Co w sobie zawierają słodycze, a czego nie zawierają❓
Czy w zdrowej i zbilansowanej diecie jest miejsce na słodycze❓

❌ Słodycze to żywność WYSOKOPRZETWORZONA ❌ Czekolady, batoniki, żelki, ciasteczka – wszystkie te produkty to żywność wysokoprzetworzona, czyli ta żywność która jest poddawana największej ilości procesów obróbki technologicznej i chemicznej oraz w której stosuje się największą ilość dodatków w postaci konserwantów, barwników i ulepszaczy smaków.

❌ Słodycze są KALORYCZNE ❌ Żywność wysokoprzetworzona charakteryzuje się małą objętością i sytością, a zarazem wysoką zawartością kalorii. Dla przykładu pączek zawiera około 350 – 400 kalorii, a tabliczka czekolady 500 550 kalorii – jest to odpowiednik kaloryczny około 10ciu średniej wielkości jabłek!

❌ Słodycze są pozbawione WARTOŚCI ODŻYWCZYCH ❌ Produkty takie jak słodycze w większości wytwarzane są z produktów nienaturalnego pochodzenia. Przykładem mogą być tłuszcze zawarte w ich składzie nazywane “izomerami.” Są to tłuszcze wytwarzane w warunkach laboratoryjnych. Ciężko więc tu mówić o zawartości witamin, związków mineralnych oraz innych mikroelementów w słodyczach. Nawet jeśli do ich produkcji używane są produkty pochodzenia naturalnego np. kakao, to niestety ilość procesów przetwarzających dany surowiec mocno ogranicza zachowanie występujących w nim wartości odżywczych.

❌Słodycze nie zawierają BŁONNIKA ❌ Podobny schemat opisany w punkcie trzecim. Brak błonnika powoduje że dany produkt żywnościowy pomimo wysokiej zawartości kalorycznej nie jest dla nas produktem sycącym. To dlatego możemy zjeść bez problemu tabliczkę czekolady, ale zjedzenie naraz 10 jabłek będzie stanowiło nie lada wyzwanie.

❌ Słodycze posiadają WYSOKI INDEKS GLIKEMICZNY ❌ To powoduje że stężenie cukru we krwi gwałtownie rośnie. Jeżeli jemy produkty wysokoprzetworzone, zawierające dużą ilość cukru, jego stężenie we krwi szybko rośnie, a następnie gwałtownie spada. Im częściej pojawiają się w naszym krwioobiegu mocne wahania stężenia cukru tym coraz bardziej wystawiamy na eksploatację naszą trzustkę, co w konsekwencji może prowadzić do ‼️CUKRZYCY‼️
Drugą sprawą jest to że im częściej spożywamy produkty o wysokim Indeksie Glikemicznym, a przy tym nie zadbamy o odpowiedni wydatek energetyczny w postaci aktywności fizycznej, tym szybciej będziemy nabierać zbędne kilogramy w postaci tkanki tłuszczowej.

❌ Słodycze mogą UZALEŻNIC TWÓJ MÓZG ❌ Co prawda nie są to środki psychoaktywne, nie uzależniają w ten sam sposób co używki, ale nasz mózg świetnie koduje informacje i wszystkie bodźce które mu podajemy świadomie jak i nieświadomie. Cukier jest najprostszą i najbardziej lubianą pożywką dla naszego organizmu. Niezależnie czy zjemy ziemniaki, ryż, kaszę, makaron czy żelki – procesy metaboliczne finalnie przerobią to na czystą glukozę, która zasili każdą naszą komórkę w organizmie. Ale… nasz organizm jest cwany, lubi korzystać z jak najprostszych procesów, aby zbędnie nie wydatkować swoich rezerw energetycznych, więc kiedy odczujesz głód lub spadek energii z pewnością poprosi Cię o coś słodkiego. Dlaczego? Ponieważ słodkie kojarzy się naszej podświadomości z prostotą uwalniania energii z pożywienia – czyli jedząc słodycze organizm szybciej “wyciągnie” z nich wysokoenergetyczne paliwo które jednocześnie będzie bardzo smaczne.

Tak więc słodycze to kiepski pomysł, aby stanowiły filar naszej diety, ale czy to znaczy że w zdrowej i zbilansowanej diecie nie ma na nie miejsca? Jeżeli dbasz o to, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych wartości odżywczych do jego prawidłowego funkcjonowania, utrzymujesz odpowiednią wagę i strukturę ciała, uprawiasz aktywność fizyczną to możesz pozwolić sobie na małe grzeszki które na pewno urozmaicą Twoją dietę i będą świetnym sposobem na zaspokojenie Twoich doznań smakowych.

Ale pamiętaj, wszystko z UMIAREM❗️

Jedz zdrowo – ŻYJ ZDROWO! 👊🏼😎


Wracamy do tematu cukru. Tym razem przyjrzymy się mu w aspekcie odchudzania. Czy można spożywać cukier podczas stosowania diet odchudzających? Czy może on mieć jakiś dobroczynny wpływ? 🤔

Jak myślicie o czym będzie ten artykuł? Czy któryś z tych produktów będzie dobry, a któryś zły? 🤔 Zaraz się tego dowiecie!