BAZA WIEDZY

Agata Kolis

Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

Jakie owoce warto jeść? Czyli o tym, czym są Superowoce i jakie mają znaczenie w życiu sportowca

Dlaczego niektóre owoce spośród pozostałych mnóstwa innych możemy nazwać superowocami? Czym w ogóle są superowoce?

To te, które odznaczają się zupełnie innymi walorami od pozostałych, posiadają specyficzne właściwości, w tym oryginalny smak lub wygląd, ale głównie odgrywają znaczącą rolę w naszym odżywianiu, bądź nawet leczeniu. Wszystko to za sprawą tego, że zawierają znacznie więcej składników odżywczych niż te ,,zwyczajne” owoce. 

Mówimy tutaj o skondensowanej w nich ogromnej zawartości przeciwutleniaczy, witamin, minerałów, błonnika oraz bogatych właściwościach prozdrowotnych. Zawarte w owocach składniki odżywcze wspomagają również proces leczenia kontuzji i ułatwiają regenerację po treningu. Do grupy superowoców należą: jagody acai, jagody goji, mango, noni, rokitnik, guarana, mangostan, borówka, żurawina, granat i ciemne winogrona. Ale zajmijmy się tymi najbardziej znanymi i powszechnie dostępnymi w naszych sklepach. 

JAGODY ACAI

Borówki- Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

Jagody acai są przede wszystkim bogatym źródłem witaminy C, antocyjanów i NNKT, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Doceniane szczególnie przez osoby z nadwagą, ponieważ dzięki dużej zawartości błonnika przyspieszają przemianę materii i usprawniają proces trawienia. W sklepach najczęściej można je dostać w postaci sproszkowanej, jako sok lub w kapsułkach jako suplement diety. Posiadają mnóstwo właściwości zdrowotnych : wpływają na kondycję naszego mózgu, poprawiają pamięć, koncentrację, zwiększają wydolność, spowalniają proces starzenia, regulują poziom cholesterolu oraz ciśnienie krwi, a dla diabetyków szczególnie pomocne w regulacji poziomu cukru we krwi ze względu na ich niski indeks glikemiczny.

Jagody Goji- Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

JAGODY GOJI

Jagody goji nazywane „ owocami długowieczności” podobnie jak jagody acai są doskonałym źródłem witaminy C, ale też karotenoidów, błonnika oraz selenu i żelaza. Natomiast ich właściwości są nieco inne. Owoce te przede wszystkim wspomagają proces widzenia, pracę wątroby, nerek i serca, ale również tak samo jak ich poprzednik mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym opóźniają proces starzenia oraz poprawiają pamięć. Spełniają rolę adaptogenów, dzięki czemu wzmacniają organizm i pomagają w walce ze stresem, co znajduje szczególne zastosowanie u sportowców, którzy są mocno narażeni na przewlekły stres spowodowany częstymi treningami o wysokiej intensywności. Ponadto jagody Goji są również bogatym źródłem węglowodanów i białka, dlatego bardzo dobrze sprawdzą się jako dodatek w diecie sportowca. W przypadku sportowców obecność jagód Acai i Goji w diecie jest szczególnie ważna ze względu na to, ze owoce te wspomagają procesy redukcji tkanki tłuszczowej, dostarczają cennych witamin i minerałów, ale również niezbędnych do funkcjonowania organizmu i wzrostu mięśni aminokwasów egzogennych. 

Mango - Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

MANGO

Mango wyróżnia za to fakt, że wykazuje działanie profilaktyczne w walce z nowotworami, obniża poziom cukru i cholesterolu. Zalecany również przy przeziębieniach. Łagodzi ból gardła i chrypkę. Sprawdza się również przy insulinooporności i poprawia tolerancję glukozy. Bogaty w witaminy A, C, E i K oraz w kwas foliowy. Zawiera również sporą ilość potasu, dlatego szczególną uwagę powinni tutaj zwrócić nadciśnieniowcy, gdyż mango będzie pomagało obniżyć ciśnienie. Owoc mango przyspiesza również spalanie tkanki tłuszczowej, nawadnia organizm i dodaje energii, dlatego szczególnie chętnie powinni go spożywać sportowcy. 

Granat - Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

GRANAT

Granat przede wszystkim jest doskonałym antyoksydantem, zwalcza wolne rodniki i występujące stany zapalne. Łagodzi problemy trawienne. Szczególne zastosowanie znajdą tutaj mężczyźni, gdyż owoc granatu pomaga w leczeniu raka prostaty, a także przeciwdziała problemom z erekcją. U kobiet zaś ważny w profilaktyce i leczeniu raka piersi, ale też dzięki obecności fitoestrogenów wykazuje działanie łagodzące w objawach związanych z menopauzą i PMS. Tak jak pozostałe owoce wykazuje silne działanie antyoksydacyjne. Działa przeciwzapalnie i antybakteryjnie, dlatego szczególnie polecany jest osobom walczącym z trądzikiem. Ponadto poprawia wygląd i koloryt skóry. Badania wykazują również, że sok z owocu granatu przyczynia się do zwiększenia siły i objętości masy mięśniowej, a także wpływa pozytywnie na prędkość regeneracji potreningowej, zwiększa siłę napięcia mięśni i ogólnie rzecz biorąc pozwala na szybszy rozwój siły mięśniowej. Niezbędny dla każdego sportowca, ponieważ wspiera syntezę tlenku azotu, co zaś wpływa na zwiększenie ukrwienia mięśni podczas wysiłku. 

Borówki - Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

BORÓWKA

Borówka jest prawdziwą skarbnicą witamin, przede wszystkim witaminy A, C i E. Wspomaga trawienie i dostarcza nam potas, poprawia pamięć i doskonale wpływa na wzrok. Przeciwdziała infekcjom dróg moczowych, chorobom nerek i pęcherza moczowego, a przy biegunkach i wzdęciach brzucha najlepiej sprawdzą się liście borówki bogate w związki dezynfekujące nasz przewód pokarmowy. Szczególne znaczenie odgrywają w diecie kobiet będących w wieku rozrodczym ze względu na dużą zawartość w nich kwasu foliowego. Składnik ten chroni przed nowotworem macicy, dobrze oddziałuje na rozwój płodu, a u noworodka przeciwdziała wadom rozwojowym układu nerwowego. Wyniki badań dowodzą również, że borówki z racji swojego bogactwa w polifenole osłabiają stany zapalne mięśni, które wynikają z uszkodzeń powstałych w skutek wzmożonego wysiłku fizycznego. 

Żurawina - Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

ŻURAWINA

Żurawina jest szczególnie pomocna w infekcjach dróg moczowych ze względu na swoje działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Pomocna w walce z przeziębieniem i anginą dzięki dużej zawartości witaminy A, C oraz witamin z grupy B. Podobnie jak czerwone wino cechuje się dużą zawartością flawonoidów, które odgrywają dużą role w walce z chorobami serca i pomagają w rozszerzaniu naczyń krwionośnych krwi. W wersji suszonej szczególnie przydadzą się sportowcom. Trzymaj mieszankę suszonych owoców w torbie treningowej i zjadaj je zamiast batoników. 

Tabela wartości odżywczych - Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

Jak możesz je smacznie podać?

To bardzo proste! Jeśli masz mikser lub blender możesz z łatwością przyrządzać sobie koktajle owocowe. Po prostu włóż do pojemnika wybrane owoce i zmiksuj. To doskonała opcja również dla zabieganych, na szybkie, zdrowe i pełne witamin drugie śniadanie w pracy. Każde z nich mogą być też doskonałą przekąską, dodatkiem do deserów, musli, wypieków albo herbaty. Mango sprawdzi się doskonale w sałatkach, najlepiej w połączeniu z sokiem z limonki i imbirem

Sałatka - Jakie owoce warto jeść? - Baza Wiedzy - Kuźnia Łódź - Centrum Atletyki - Siłownia Łódź

Przepis na sałatkę z mango

  • 200 g piersi z kurczaka
  • 50 g mieszanki sałat
  • 140 g mango
  • 20 g orzechów pekan lub włoskich
  • sok z połówki cytryny
  • 1 łyżka oleju z pestek winogron
  • po płaskiej łyżeczce soli i pieprzu

1. Pierś z kurczaka możesz usmażyć na patelni na niewielkiej ilości oleju lub upiec w piekarniku.

2. Sałatę porwij na kawałki.

3. Do sałaty dodaj kawałki kurczaka i mango oraz orzechy. Całość oprósz solą i pieprzem i polej sokiem z cytryny oraz olejem z pestek winogron. Wymieszaj sałatkę. 

Makro:
E: 527,4 kcal
B:47,6 g
T: 25,2 g
W:25,2 g
Błonnik: 4,4 g 


Czy jest jakaś różnica między jedzeniem, a odżywianiem? Jeśli tak to jaka? 🤔 Dziś odpowiem Wam na powyższe pytania i przybliżę Wam definicję tych dwóch pojęć.

Wracamy do tematu cukru. Tym razem przyjrzymy się mu w aspekcie odchudzania. Czy można spożywać cukier podczas stosowania diet odchudzających? Czy może on mieć jakiś dobroczynny wpływ? 🤔