BAZA WIEDZY

Marek Tkaczyk

Owoc vs Sok – ODCHUDZANIE

Jak myślicie o czym będzie ten artykuł? Czy któryś z tych produktów będzie dobry, a któryś zły? 🤔 Zaraz się tego dowiecie!

Owoce są bez wątpienia jednym z najzdrowszych produktów spożywczych jakie możemy spożywać w dzisiejszych czasach.

Owoce a Odchudzanie

✅ Owoce to źródło witamin, minerałów, a także cennego błonnika pokarmowego! Są też stosunkowo sytymi produktami o niskiej kaloryczności oraz niskim indeksie glikemicznym.
Można powiedzieć że są to jedne z najlepszych produktów jakie możemy spożywać podczas odchudzania.

Czy to samo możemy powiedzieć o sokach owocowych?

Cóż… Tutaj sprawa wygląda nieco inaczej 🧐

Soki owocowe, o ile są to soki świeżo wyciskane z owoców (nie mylcie z sokami z koncentratu) to jak najbardziej są również zdrowym produktem spożywczym. Są świetną alternatywą na wzbogacenie diety dla osób aktywnych fizycznie, lub takich które utrzymują prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej.

A co z sokami z owoców w procesie odchudzania?
Czy w tym przypadku będą naszym sprzymierzeńcem?

❇️ SOK A BŁONNIK ❇️

O ile owoce zawierają w swoim składzie błonnik pokarmowy, tak soki niestety tego błonnika mają już niewiele, co w efekcie powoduje że nie są one syte – co na dietach odchudzających jest kluczowe.

Dla porównania:
✅ Wypijcie litr soku z jabłek – nic trudnego prawda?
❎ A teraz spróbujcie zjeść kilogram jabłek – powodzenia!

Kaloryczność będzie zbliżona, natomiast błonnik ma tutaj kluczowe znaczenie jeżeli chodzi o powstawanie uczucia sytości.
A skoro już o kaloriach mowa…

❇️ SOK A KALORIE ❇️

Jeżeli coś nas nie syci to możemy tego spożyć więcej i więcej… A co za tym idzie – spożytych kalorii przybywa! To kolejny argument przemawiający za tym że sok na diecie gdzie kluczowe znaczenie ma ilość spożytych kalorii sprawdzi się dużo gorzej niż świeży owoc.

❇️ SOK A INDEKS GLIKEMICZNY ❇️

Soki owocowe mają do siebie to że niestety, ale mają przeważnie wyższy indeks glikemiczny niż świeże owoce – tutaj znowu wracamy do tematu błonnika i jego właściwości.

Im wyższy indeks glikemiczny, tym wyższy poziom insuliny we krwi, a im wyższy poziom insuliny tym wolniejszy proces spalania tkanki tłuszczowej.

❇️ SOK A INSULINOOPORNOŚĆ ❇️

Jeżeli już wspomnieliśmy o indeksie glikemicznym to kolejnym argumentem będzie walka z zaburzeniami metabolicznymi, a konkretniej z insulinoopornością. Niestety, ale częstym towarzyszem nadwagi i otyłości jest insulinooporność, która może bardzo utrudniać proces spalania tkanki tłuszczowej.
Sok owocowy, pomimo tego że jest zdrowym produktem spożywczym, może okazać się szkodliwy dla osób z insulinoopornością.

Dlaczego?
A no właśnie przez jego wysoki indeks glikemiczny i szybko uwalniające się węglowodany do krwiobiegu, co w efekcie doprowadzi do nadmiernego wyrzutu insuliny który u osób z insulinoopornością może utrzymywać się nawet parę dni!

❇️ PODSUMOWANIE ❇️

Soki owocowe są jak najbardziej zdrowym produktem spożywczym, ale dedykowałbym je osobom które utrzymują odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej. W procesie odchudzania zalecam sięgać po świeże owoce – dzięki temu dostarczymy więcej błonnika, mniej kalorii, a zarazem stworzymy uczucie sytości które jest wielkim komfortem podczas diet o niskiej kaloryczności.

A czy w Waszej diecie goszczą soki owocowe? Jeśli tak to jakie? 🤔

Jedz zdrowo – ŻYJ ZDROWO! 👊🏼😎


Tak moi drodzy, powyższe słowa są prawdą! 😱

Czy jest jakaś różnica między jedzeniem, a odżywianiem? Jeśli tak to jaka? 🤔 Dziś odpowiem Wam na powyższe pytania i przybliżę Wam definicję tych dwóch pojęć.

Ważne info.

Od Marca 2023 nastąpi zmiana cennika.

Kup karnet teraz i skorzystaj z niższych cen, gwarantowanych przez cały okres trwania umowy.