BAZA WIEDZY

Marek Tkaczyk

Mięso - jeść, czy nie jeść?

Rola mięsa w diecie – jeść, czy nie jeść?

Mięso – dla niektórych ulubiony produkt spożywczy, a dla innych zupełnie nieakceptowalna rzecz do spożycia. Skąd te różnice w postrzeganiu mięsa? Jakie wartości odżywcze zawiera mięso? Czy mięso jest niezbędnym produktem żywieniowym w naszej diecie? Czy jest zdrowe?

Mięso – dla niektórych ulubiony produkt spożywczy, a dla innych zupełnie nieakceptowalna rzecz do spożycia. Skąd te różnice w postrzeganiu mięsa? Jakie wartości odżywcze zawiera mięso? Czy mięso jest niezbędnym produktem żywieniowym w naszej diecie? Czy jest zdrowe?

Dziś odpowiem Wam na powyższe pytania!

Mięso gości w naszym menu tak naprawdę od zawsze. Odkąd istniał człowiek spożywał on produkty mięsne – o ile danego dnia udało mu się coś upolować. A więc dlaczego teraz pojawiają się głosy mówiące o tym że nie powinniśmy spożywać mięsa? Czy na przestrzeni czasu zaszły jakieś zmiany w procesie produkcji mięsa, które mają wpływ na nasze zdrowie i życie? Niestety tak…

MIĘSO dzielimy na dwa rodzaje: białe i czerwone.

Mięsa białe to:

▪️kurczak
▪️indyk
▪️królik
▪️struś

Mięsa czerwone to:

▪️wieprzowina
▪️wołowina
▪️baranina
▪️konina
▪️kaczka
▪️gęś

MIĘSO to głównie BIAŁKA oraz TŁUSZCZE.

Zawiera również sporą dawkę żelaza oraz witaminy B12.

Produkty mięsne oraz wszystkie inne produkty pochodzące od zwierząt takie jak mleko czy jajka zawierają w swoim składzie białka pełnowartościowe, czyli takie które zawiera wszystkie 22 aminokwasy niezbędne dla funkcjonowania naszego organizmu.

Drugim makroskładnikiem który znajdziemy obok białek to tłuszcze. Mięsa to głównie kwasy tłuszczowe nasycone, czyli te na których ilość powinniśmy uważać w naszej codziennej diecie – powinny one stanowić maksymalnie 10% naszego dobowego zapotrzebowania kalorycznego.

Fakt warty uwagi to że nasycone kwasy tłuszczowe spożywane w dużych ilościach wpływają na podwyższenie stężenia cholesterolu we krwi. Konsekwencją tego może być rozwój miażdżycy, wystąpienie niedokrwiennej choroby serca i zawału.

Czym różnią się mięsa białe od czerwonych?

Mięso białe zazwyczaj zawiera mniejszą ilość kwasów tłuszczowych nasyconych niż mięsa czerwone. Najbardziej bogatymi w kwasy tłuszczowe nasycone produktami mięsnymi są:

▪️boczek

▪️golonka

▪️karkówka

▪️kiełbasy

▪️kabanosy

Jaki zatem jest problem odnośnie spożywania mięsa i produktów mięsnych?

1 POLACY JEDZĄ ZA DUŻO MIĘSA‼️

2 DZISIEJSZE MIĘSO ZAWIERA ANTYBIOTYKI, STERYDY I KONSERWANTY‼️

1️⃣ Co Polacy jedzą?

Szynki, wędliny, parówki, kiełbasy, kabanosy, schaby, steki, polędwiczki, żeberka, filety z kurczaka, golonki, karkówki czy udka, żołądki czy wątróbki – to standardowe produkty mięsne przewijające się w kuchni Polaków.
Na śniadanie jemy parówki, na obiad schabowe lub filety, a na kolacje robimy kanapki z wędliną. Będąc w ciągłym biegu złapiemy za kabanosa lub kawałek kiełbasy. Jeżeli akurat Ty jesz inaczej, to uwierz, u wielu osób z którymi pracuję tak wcześniej wyglądało ich codzienne żywienie.

Niestety my Polacy jemy mięsa za dużo, a co za tym idzie spożywamy nadmiar białek zwierzęcych i kwasów tłuszczowych nasyconych. Jakie są tego skutki?

❌ Nadwaga – nadmierna ilość kalorii
❌ Cukrzyca – białka zwierzęce w nadmiarze upośledzają pracę trzustki
❌ Miażdżyca – nadmierna ilość tłuszczy nasyconych
❌ Otyłość brzuszna – spożywanie mięsa w nadmiarze prowadzi do gromadzenia się tkanki tłuszczowej wewnątrz-narządowej
❌ Udary, wylewy i zawały – nadmierne spożywanie produktów mięsnych wiąże się z podwyższonym poziomem aminokwasu zwanym HOMOCYSTEINĄ która uszkadza nasze tkanki wewnętrzne
❌ Dna moczanowa – spowodowana białkami „wysokopurynowymi” występującymi głównie w tłustych mięsach

2️⃣ Czy istnieją jeszcze inne negatywne skutki w spożywaniu nadmiernej ilości mięsa?

‼️TAK‼️

Są one spowodowane „ulepszaczami” które w obecnych czasach w mięsie się znajduje.

Czas w jakim dzisiejszy kurczak od momentu narodzin, aż do czasu kiedy trafi na nasz talerz lub kanapkę to zaledwie… 25 dni… 🤯 Dużo? Mało?

Około 100 lat temu taki sam kurczak potrzebował, aż 90 dni życia, aby mógł zagościć w czyimś rosole lub talerzu. O co więc tu chodzi? Czy kurczaki stwierdziły że mogą dorastać szybciej, aby zaspokoić nasz apetyt? Niestety nie. To wszystko „zawdzięczamy” postępowi człowieka w tworzeniu to coraz bardziej wydajnych hormonów, antybiotyków czy sterydów którymi dzisiejsza zwierzęta są „suplementowane” w celu jak najszybszej produkcji mięsa i zaspokojenia konsumpcjonizmu.

Warto wspomnieć że owe „suplementy” nie mają korzystnego wpływu na nasze zdrowie. Mięso które trafia na nasze talerze jest wręcz zatoksycznione różnymi chemikaliami i farmaceutykami które później atakują i nasze organizmy. Niektóre badania pokazują że mięsa mogą zawierać aż trzykrotność skażenia substancjami niebezpiecznymi dla naszego zdrowia – czyli jednym słowem takie mięso nigdy nie powinno być przez nas spożyte. Mimo tego lodówki i półki w sklepach aż uginają się od produktów mięsnych.

Kolejnym ważnym aspektem o którym trzeba wspomnieć to sposób w jaki człowiek pozyskuje mięso.

Dzisiejsze ubojnie to istne piekło dla zwierząt, zarówno kurczaków jak i świń czy krów. Zwierzęta tam hodowane żyją w strasznych warunkach. Są bite, rażone prądem, torturowane przez swoich oprawców. Nie są uważane za istoty żyjące i czujące tylko jako „produkt” na sprzedaż. Bestialstwo człowieka w sposobie pozyskiwania mięsa bije wszelkie rekordy okrucieństwa co również powoduje że coraz większa liczba osób albo ogranicza spożywanie mięsa, albo w ogóle z niego rezygnuje.

Dziś pisząc ten post pojawił się artykuł o śmierci ponad ‼️4 MILIONÓW‼️ptaków na fermie drobiu na Ukrainie – ptaki umarły z głodu przez działania wojenne które mają miejsce na terenach Ukrainy. Była to największa ferma drobiu na świecie… 😞

Podsumowując – Mięso pomimo tego że zawiera pełnowartościowe białko nie jest w naszej diecie koniecznością. Dzisiejsza świadomość żywienia oraz rynek suplementów może dostarczyć nam pełnowartościowego białka bez konieczności jedzenia mięsa. Możemy tak zbilansować produkty roślinne zawierające białko, aby dostarczyć wszystkie 22 aminokwasy niezbędne dla naszego organizmu.

✅ Niezależnie czy jesteś wegetarianinem czy weganinem jesteś w stanie jeść zdrowo i odpowiednio odżywiać swój organizm.

✅ Jeżeli jesteś mięsożercom i nie chcesz z mięsa rezygnować, zadbaj, aby Twoja dieta była zrównoważona.

Zgodnie z zasadą Paracelsusa:
„Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną”

Filarem Twojej diety nie powinno być mięso. Jeżeli ciężko Ci znaleźć równowagę w spożywaniu mięsa, spróbuj tak zbilansować swoje odżywianie, aby produkt mięsny pojawiał się tylko w jednym posiłku Twojej codziennej diety w umiarkowanej ilości.

Podziękuje Ci za to zarówno serce, wątroba oraz jelita!

Jedz zdrowo – ŻYJ ZDROWO! 👊🏼😎


Kawa i jej dobroczynne właściwości - Marek Tkaczyk Łódź - Kuźnia Łódź - Dietetyk Łódź

Jakie są dobroczynne skutki picia kawy? Czy spożycie kawy zawsze działa korzystnie na nasze zdrowie? Tego wszystkiego dowiecie się już dziś! 👌🏼😃

Rola Warzyw i Owoców w diecie - Marek Tkaczyk - Kuźnia Łódź

Zapewne każdy z Was słyszał twierdzenie że warzywa i owoce są zdrowe i powinniśmy je spożywać. Ale co takiego zawierają w sobie warzywa i owoce? Dlaczego powinniśmy je regularnie spożywać?  Czy, aby być zdrowym wystarczy po prostu włączyć do diety warzywa i owoce? Dziś przyjrzymy się temu zagadnieniu nieco bliżej.