BAZA WIEDZY

Marek Tkaczyk

Rola Warzyw i Owoców w diecie - Marek Tkaczyk - Kuźnia Łódź

ROLA WARZYW I OWOCÓW W DIECIE

Zapewne każdy z Was słyszał twierdzenie że warzywa i owoce są zdrowe i powinniśmy je spożywać. Ale co takiego zawierają w sobie warzywa i owoce? Dlaczego powinniśmy je regularnie spożywać?  Czy, aby być zdrowym wystarczy po prostu włączyć do diety warzywa i owoce? Dziś przyjrzymy się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Zapewne każdy z Was słyszał twierdzenie że warzywa i owoce są zdrowe i powinniśmy je spożywać. Ale co takiego zawierają w sobie warzywa i owoce? Dlaczego powinniśmy je regularnie spożywać? 🤔 Czy, aby być zdrowym wystarczy po prostu włączyć do diety warzywa i owoce? Dziś przyjrzymy się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Warzywa i owoce to naturalne skarbnice takich składników i mikroelementów jak:
✅ WITAMINY
✅ MINERAŁY
✅ FITOSKŁADNIKI
✅ ANTYOKSYDANTY
✅ BŁONNIK

Każdy owoc i każde warzywo ma zawarte w sobie określone wartości odżywcze.

Dla przykładu:

🍅 Pomidor jest świetnym źródłem POTASU

🌶 Papryka zawiera bardzo duże stężenie WITAMINY C

🥕 Marchewka dostarcza nam drogocenny BETA-KAROTEN

💜 Jagody są uważane za jedne z najzdrowszych owoców świata ponieważ zawierają w sobie PEKTYNY oraz bardzo duże stężenie ANTYOKSYDANTÓW

Tak wiec im większe urozmaicenie warzyw i owoców gości na naszych talerzach tym lepiej odżywiamy nasz organizm.

Niestety my Polacy zarówno warzyw jak i owoców spożywamy zdecydowanie za mało! Przeciętny Polak zjada dziennie ‼️ TYLKO 280 ‼️ gramów owoców i warzyw.

Zgodnie z zaleceniami WHO powinniśmy spożywać minimum ‼️ 400 ‼️ gramów owoców i warzyw dziennie. Zdaniem wielu dietetyków, tę liczbę należałoby nawet podwoić. Dlaczego?

Powodów jest kilka:

❌ Wyjałowione gleby na których hodowane są warzywa i owoce
❌ Sztuczne nawozy mające na celu przyspieszyć wzrost roślin
❌ Pestycydy stosowane do „ochrony” upraw
❌ Długotrwały czas przechowywania i transportu
❌ Sztuczne światło wykorzystywane na farmach uprawnych

Te wszystkie czynniki wpływają na jakość dzisiejszych warzyw i owoców które lądują na naszych talerzach. Niestety najnowsze badania ukazują jak wiele wartości odżywczych na przestrzeni kilkudziesięciu lat tracą owoce i warzywa.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie w moim artykule dotyczącym jakości żywności i roli suplementacji. Zapraszam do lektury 😃

Wracając do tematu – Czy pomimo powyższych informacji owoce i warzywa dalej królują jeżeli chodzi o zdrową żywność?
✅ OCZYWIŚCIE ✅

Dalej są to jedne z najbardziej wartościowych produktów spożywczych niosących za sobą wiele korzyści zdrowotnych.

Warzywa i owoce oprócz witamin i minerałów zawierają również drogocenny BŁONNIK!

W dzisiejszych czasach co druga osoba ma kłopoty ze strony układu pokarmowego. SIBO, IBS oraz inne dolegliwości często swoje podłoże mają w złych nawykach żywieniowych oraz w dietach ubogich w błonnik.

Według WHO oraz Instytutu Żywności i Żywienia minimalne spożycie błonnika powinno wynosić
‼️ 30-40g ‼️ dziennie.
Statystyczny Polak spożywa zaledwie
‼️9g ‼️ błonnika dziennie.

Długotrwałe niedostarczanie odpowiedniej porcji błonnika powoduje upośledzenie pracy układu pokarmowego co później może mieć dużo poważniejsze konsekwencje zdrowotne np.
❌ NOWOTWÓR JELITA GRUBEGO ❌

Co jeszcze zawierają warzywa i owoce?

Są to FITOSKŁADNIKI.
Co to jest? 🤔 To naturalne substancje występujące w warzywach i owocach w celu ich ochrony. Czy jesteśmy w stanie rozpoznać jaki fitoskładnik występuje w danym owocu lub warzywie? Tak! Fitoskładnik to nic innego jak barwnik zawarty w roślinach!
Każdy z fitoskładników zawartych w owocach i warzywach niesie ze sobą inne korzyści zdrowotne.

Jak dostarczać wszystkie fitoskładniki występujące w przyrodzie?

JEDZ WSZYSTKIE KOLORY WARZYW I OWOCÓW! 😃

‼️ Ciekawostka ‼️

Meta-analiza badań przeprowadzona w 2017 roku, dotycząca zgonów z całego świata w roku 2013 ujawniła że aż 7,8 MILIONA OSÓB miałoby szansę żyć, gdyby ich dieta zawierała więcej warzyw i owoców.

PODSUMOWANIE:

✅ STARAJ SIĘ JEŚĆ 5 PORCJI ŚWIEŻYCH WARZYW I 2 PORCJE OWOCÓW W CIĄGU DNIA – dzięki temu będziesz syty i odżywiony
✅ WYBIERAJ RÓŻNE RODZAJE WARZYW I OWOCÓW – nie tylko te które najbardziej lubisz
✅ W MIARĘ MOŻLIWOŚCI SPOŻYWAJ JAK NAJWIECEJ SUROWYCH WARZYW I OWOCÓW – będą wtedy najbardziej odżywcze jeżeli chodzi o zawartość witamin, minerałów i błonnika
✅ DBAJ O TO, ABY TWÓJ TALERZ BYŁ KOLOROWY – dzięki rożnym kolorom warzyw i owoców będziesz dostarczać różne fitoskładniki do swojej diety. Im większa różnorodność tym będziesz zdrowszy!

Jedz zdrowo – ŻYJ ZDROWO! 👊🏼😎


Wracamy do tematu cukru. Tym razem przyjrzymy się mu w aspekcie odchudzania. Czy można spożywać cukier podczas stosowania diet odchudzających? Czy może on mieć jakiś dobroczynny wpływ? 🤔

Jak myślicie o czym będzie ten artykuł? Czy któryś z tych produktów będzie dobry, a któryś zły? 🤔 Zaraz się tego dowiecie!