BAZA WIEDZY

Marek Tkaczyk

Jak sól wpływa na nasz organizm - Marek Tkaczyk - Dietetyk Łódź - Kuźnia Łódź

Sól – Wróg, czy sprzymierzeniec?

Sól – jest to zdecydowanie najpowszechniejsza i najpopularniejsza przyprawa. Dla wielu niezbędny składnik niemalże każdej potrawy. Jej niewielka ilość potrafi diametralnie zmienić smak każdego dania. Czy sól nam szkodzi? 🤔

Sól – jest to zdecydowanie najpowszechniejsza i najpopularniejsza przyprawa. Dla wielu niezbędny składnik niemalże każdej potrawy. Jej niewielka ilość potrafi diametralnie zmienić smak każdego dania. Czy sól nam szkodzi? 🤔

Sól, a dokładnie chlorek sodu (NaCl). Z jednej strony najczęściej stosowana przyprawa, a z drugiej coraz częściej nazywana BIAŁĄ ŚMIERCIĄ. Z jednej strony jest to substancja powszechnie stosowana, a z drugiej coraz więcej mówi się o jej negatywnych właściwościach zdrowotnych.


Tak więc jak znaleźć balans pomiędzy tymi informacjami?
Czy powinniśmy całkowicie zrezygnować ze spożywania soli?
Czy to może jej nadmiar nam szkodzi?

Przyjrzyjmy się temu bliżej. 😎

Sód – bo konkretnie o ten mikroelement nam chodzi – jest jednym z NIEZBĘDNYCH minerałów do funkcjonowania naszego organizmu. Pełni on funkcję elektrolitową czyli pomaga w utrzymywaniu równowagi wodnej w naszym organizmie. Jest bardzo ważnym minerałem za którego pomocą możemy utrzymywać prawidłową pracę naszego układu mięśniowego i nerwowego. Dodatkowo sód wpływa na utrzymywanie odpowiedniego pH naszego organizmu. Tak więc jest to pierwiastek dla nas niezbędny, ale czy to znaczy że możemy go dostarczać bez ograniczeń i konsekwencji❓

Nadmiar sodu ma swoje przykre konsekwencje zdrowotne. O ile jednorazowo spożyjemy za dużo sodu czyli soli, nasz organizm sobie z tym bez problemu poradzi, o tyle regularne nadmierne spożycie soli będzie już mogło odbijać się na naszym zdrowiu.
Niestety, w dzisiejszych czasach społeczeństwo regularnie spożywa sól w zbyt dużych ilościach. Jest to spowodowane tym że sól jest dodawana do prawie każdego produktu spożywczego jaki konsumujemy, a jej sporą zawartość można zauważyć we wszelkiego rodzaju chipsach, paluszkach oraz innych słonych przekąskach, fast foodach, gotowych daniach mrożonych, przetworach mięsnych i serach.
To powoduje że ciągle bombardujemy nasz organizm solą – która oczywiście w odpowiednich dawkach jest nam niezbędna – w zdecydowanie nadmiernych ilościach.

Jakie to ma znaczenie dla naszego zdrowia❓

Nadmiar spożywanej soli (sodu) prowadzi do hipernatremii.
Jest to stan w którym pojawiają się obrzęki, opuchlizny spowodowane zatrzymywaniem się wody w naszym organizmie.
Można powiedzieć że zaczynamy wyglądać jak chodząca bańka. Najczęściej opuchlizna pojawia się na kończynach, co powoduje dyskomfort podczas noszenia obuwia lub obrączek i pierścionków. Często wtedy możemy też poczuć pulsację w tych miejscach.
Jest to spowodowane również podniesionym ciśnieniem krwi które też swoje przyczyny ma w spożywaniu nadmiernej ilości sodu.

Warto także dodać że niestety wraz z nadmierną ilością spożywanego sodu, pijemy za mało wody, przez co nasz organizm nie jest wstanie wydalać nadmiaru sodu z naszego organizmu.

Najczęstsze skutki spożywania nadmiernej ilości soli to:

❌ nadciśnienie tętnicze
❌ kamica nerkowa
❌ osteoporoza
❌ zwiększone ryzyko wystąpienia udaru mózgu
❌ rak żołądka
❌ otyłość
❌ insulinooporność

Skoro wiemy już że my jako społeczeństwo spożywamy za dużo soli, to ile powinniśmy jej jeść, aby zachować zdrowy balans tego mikroelementu w naszej diecie?

Badania potwierdzają że odpowiednia dawka sodu dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu to ‼️2000 mg‼️ sodu na dobę, co daję nam równowartość około 5-6g soli – czyli jedna łyżeczka. Natomiast co warto wspomnieć, ilość spożywanego sodu powinna zależeć od ilości spożywanego potasu – te dwa mikroelementy powinny iść w „parze” w naszej codziennej diecie.

Jeżeli dostarczamy odpowiednią ilość potasu, to śmiało możemy pozwolić sobie na spożycie nawet dwóch łyżeczek soli, o ile jesteśmy zdrowi i nie borykamy się z powyższymi wspomnianymi zaburzeniami.

Co zrobić, aby nie przesadzić z nadmiernym spożyciem soli❓🤔

Ograniczyć słone przekąski, fast foody i inne produkty zawierające sól w swoim składzie.
Dobrym sposobem będzie czytanie etykiet i tabel z wartościami spożywczymi, tak, abyśmy byli świadomi ile soli jest zawarte w 100g danego produktu.
Dzięki temu będziemy mieć świadomość ile mniej więcej dostarczamy sodu do naszego organizmu i w razie nadwyżki będziemy mogli zareagować wypiciem większą ilością wody oraz spożyciem produktów bogatych w potas np. pomidory.

Podsumowując:

✅ Zdrowa osoba może spożywać 1-2 łyżeczki soli dziennie
✅ Osoba z wymienionymi wyżej zaburzeniami lub z cukrzycą powinna ograniczyć się do maksymalnie 1 łyżeczki soli dziennie
✅ Powinniśmy wypijać odpowiednią ilość wody w ciągu dnia w celu uniknięcia nadmiernej kumulacji tego pierwiastka
✅ Ograniczać lub kontrolować ilość spożywanej soli z produktów przetworzonych
✅ Dbać o spożywanie odpowiedniej ilości potasu

Tak więc zgodnie z zasadą Paracelsusa – „Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną”sól we właściwych ilościach będzie naszym sprzymierzeńcem w zachowaniu zdrowia, ale spożywanie jej w permanentnym nadmiarze może uczynić ją „białą śmiercią” dla naszego organizmu.

JEDZ ZDROWO – ŻYJ ZDROWO! 👊🏼😎


Kawa i jej dobroczynne właściwości - Marek Tkaczyk Łódź - Kuźnia Łódź - Dietetyk Łódź

Jakie są dobroczynne skutki picia kawy? Czy spożycie kawy zawsze działa korzystnie na nasze zdrowie? Tego wszystkiego dowiecie się już dziś! 👌🏼😃

Rola Warzyw i Owoców w diecie - Marek Tkaczyk - Kuźnia Łódź

Zapewne każdy z Was słyszał twierdzenie że warzywa i owoce są zdrowe i powinniśmy je spożywać. Ale co takiego zawierają w sobie warzywa i owoce? Dlaczego powinniśmy je regularnie spożywać?  Czy, aby być zdrowym wystarczy po prostu włączyć do diety warzywa i owoce? Dziś przyjrzymy się temu zagadnieniu nieco bliżej.